Fietsen op een e-bike onveilig? Da’s een fabeltje!

Fietsen op een e-bike onveilig? Da’s een fabeltje!

‘Zo’n elektrische fiets… Die ondersteunt toch tot wel 25 kilometer per uur? Dan maak je met de e-bike toch veel sneller brokken dan met een gewone fiets!?’ Het is iets wat beginnende e-bikers zich soms afvragen. VeiligheidNL stelt mensen gerust na nieuw onderzoek: het risico om na een rit op de elektrische fiets in het ziekenhuis te belanden is even groot als de kans op een ongeval met een gewone, niet-ondersteunde fiets.

VeiligheidNL trekt die conclusie na onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarvoor is gekeken naar gegevens over fietsongelukken die behandeling op de Spoed Eisende Hulp (SEH) vereisten.

Meer middenmotoren, dus stabieler

Wat volgens de onderzoekers positief bijdraagt, is dat de elektrische fietsen van nu lichter zijn dan de eerste generatie. Ook hebben meer e-bikes een middenmotor. De ondersteuning zit in het midden van de fiets, bij de trapas. Die lage, centrale bevestiging tussen de wielen verlaagt het zwaartepunt en maakt de fiets stabieler tijdens het rijden.

Elk ongeval is er eentje te veel

Dat de kans op een ongeval even groot is, neemt niet weg dat zich soms ongelukken met e-bikes voordoen. Elk ongeluk is er uiteraard eentje te veel. Daarom is Gazelle voortdurend bezig om fietsen veiliger te maken. Veel modellen hebben standaard een brede, lage instap, zodat fietsers gemakkelijk met de voeten bij de grond kunnen.